Richard Burns: 1971 – 2005

Lis
29
2005

Bohužel, i takové novinky občas jsou… V pátek 25.11. 2005 zemřel po dlouhé nemoci britský jezdec rally Richard Burns, světový šampión za rok 2001 a jeden z největších talentů rally sportu.

Richard Burns


Richard Burns se narodil 17.1. 1971 v Readingu. Už v osmi letech ho otec nechal prvně řídit auto na poli za domem, což se Richardovi tak zalíbilo, že často škemral o opakování. V jedenácti letech se nechal zapsat do autoklubu pro mládež pod sedmnáct let. V patnácti letech ho otec na základě jeho zjevného talentu přihlásil do welšské rally školy (která je k vidění i ve hře Richard Burns Rally), kde během pouhých dvou hodin ohromil instruktora a přišel s rozhodnutím stát se rally závodníkem.

Do roku 1989 se účastnil mnoha místních závodů, během nichž si ho všiml kolega závodník David Williams, se kterým se spřátelil a který se stal jeho mentorem a dodnes mu pomáhá v jeho rozhodnutích. V následujícím roce mu Williams koupil Peugeot 205 a přihlásil ho do série národního poháru řady 205GTi, kterou Richard vyhrál. Williams mu následně nabídl vůz Subaru Legacy třídy N, který si chystal původně pro sebe. Richard v prvním závodě série skončil jako druhý a Williams se rozhodl mu důvěřovat natolik, že ho nechal Subaru řídit i po zbytek série, kterou Burns nakonec opět vyhrál.

Richard následně nastoupil do týmu Subaru Prodrive a v roce 1993 se stal nejmladším vítězem britského šampionátu. Během následujících dvou let se příležitostně objevoval i v soutěžích seriálu mistrovství světa. Jeho úspěchy a nejasná budoucnost v týmu Subaru Prodrive nakonec vedly k tomu, že podepsal smlouvu s týmem Mitsubishi Ralliart pro vybrané závody seriálu mistrovství světa. V této sezóně skončil jako druhý v Safari Rally (jednom z nejnáročnějších rally světového šampionátu vůbec). V roce 1998 absolvoval po boku týmového kolegy Tommiho Makinena ve vozech Mitsubishi Charisma GT poprvé kompletní seriál mistrovství světa.

V roce 1999 se vrátil k týmu Subaru a začalo jeho zlaté období s dlouho nedostižným vozem Subaru Impreza WRC. Hned v tomto roce povážlivě útočil na titul mistra světa, aby nakonec skončil v celkovém žebříčku druhý. V roce 2000 se svými úspěchy pokračoval a stal se prvním Angličanem, který kdy vedl žebříček mistrovství světa v rally ve třídě WRC. Titul mu nicméně nakonec těsně unikl až v posledním závodu sezóny, britské rally, kterou sice vyhrál (potřetí v řadě), ale nestačilo mu to k celkovému vítězství a titul mistra světa získal nakonec Marcus Gronholm na Peugeotu.

Sezóna 2001 pro něj sice nezačala zrovna nejlépe, nicméně v jejím průběhu se dokázal probojovat na pozici, ze které mohl útočit na titul. O tom se rozhodovalo opět až v britské rally. Po odstoupení Colina McRae a Tommiho Makinena by mu sice bývalo stačilo závod dokončit na kterékoliv bodované pozici, nicméně i tak se Burns nevzdal boje a nakonec v závodu skončil na třetím místě a zajistil si tak jako první Angličan titul mistra světa v rally třídě WRC.

Pro sezónu 2002 nastoupil Burns poněkud překvapivě u nového týmu Peugeot po boku kolegy Marcuse Gronholma. Pronásledován řadou technických problémů a havárií nakonec skončil v této sezóně celkově na pátém místě. V roce 2003 se jeho smůla z větší části prolomila a ještě dva závody před koncem sezóny vedl celkové pořadí. Současně bylo v srpnu oznámeno, že pro sezónu 2004 se Burns vrací zpět ke ‚svému‘ Subaru.

Bohužel k tomuto návratu nikdy nedošlo. V listopadu 2003 ztratil Burns vědomí za volantem svého osobního auta při cestě na poslední závod sezóny, welšskou rally, a jen díky pohotovosti jeho spolujezdce Roberta Reida nehavaroval. Následně byl u něj diagnostikován mozkový nádor a Burns tedy byl nucen ze zdravotních důvodů ze závodního světa odstoupit.

V průběhu dalších měsíců Burns podstoupil jak chemoterapii, tak radioterapii a bojoval s nemocí s obrovským optimismem a za obrovské podpory jeho fanoušků. Jeho stav se dočasně zlepšil a v létě 2004 opustil nemocnici, ale po půl roce se začal opět zhoršovat. V dubnu 2005 se rozhodl podstoupit operaci, která byla označována za velmi úspěšnou a umožnila mu opět aktivněji žít a v srpnu se zúčastnil přehlídky vozů, které řídil, na hradě Combe. Nicméně poté se jeho stav začal opět horšit a v průběhu listopadu nakonec upadl do komatu. V pátek 25.11. 2005 nakonec nemoci definitivně podlehl – podivnou hříčkou osudu to bylo na den přesně čtyři roky ode dne, kdy získal titul světového šampiona. Bylo mu pouhých 34 let.

Rally sport v něm ztratil jednoho z největších talentů poslední doby, člověka, který mohl dokázat ještě mnohé. Po nedávné smrti Michaela Parka (v jehož případě šlo o první úmrtí na závodech WRC po více jak deseti letech) je tak letošní rok pro rally svět opravdu velmi černý

Nicméně, abych skončil alespoň trochu veseleji, v rámci možností – Richard Burns tu po sobě zanechal odkaz v podobě zcela výjimečné hry Richard Burns Rally, která je k dispozici pro PC, PS2 a XBox, kterou vás sám Richard Burns provází a kde dokonce můžete proti němu závodit (a skutečně to dá SPOUSTU práce se mu i v jeho virtuální podobě alespoň trochu vyrovnat). Narozdíl od herní série jeho kolegy Colina McRae je RBR opravdu tou nejvěrnější simulací vozů WRC, jaká může být k dispozici a jaká nebude hned tak překonána – bohužel i bohudík.
Bohužel proto, že tahle hra skutečně není pro každého a být v ní úspěšný znamená dlouhé hodiny tréninku – tak reálná hra to je – a proto se neprodávala až tak dobře, jak mohla – řada lidí prostě zjistila, že je to hra nad jejich síly. A tudíž se žádné pokračování ani žádná podobná hra zatím neplánuje.
A bohudík proto, že tímpádem zůstane nejen v rally světě, ale i v herních simulacích jméno Richarda Burnse ještě dlouho nezapomenutelně spjato s tím opravdu nejlepším z nejlepších. A co může jeden chtít od života víc?

(zdroje biografie: richardburns.com, wikipedia)

Buďte první, komu se článek líbí.

Napsal(a) dne 29. 11. 2005 v 02:45
Kategorie: Osobní

Žádné komentáře »

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com