Joss Whedon nakonec dostal na velkém plátně šanci pokračovat příběh posádky lodi Serenity, který mu televize Fox úspěšně zabila téměř v zárodku. Výsledný film je dost zvláštní jak pro fanoušky seriálu Firefly, tak pro ty, kteří ho neznají.
Předně, ti, kteří seriál neznají, nemají IMHO moc šancí si film užít, protože ačkoliv základní zápletka kolem klíčových členů posádky je nastíněná různými vzpomínkami a zmínkami, a Whedon se tedy zjevně snažil jeho světem nedotknutému divákovi pomoci, přesto nemá prakticky žádnou šanci vysvětlit alespoň přibližně to, co v seriálu budoval patnáct dílů. Nejvíc to rozhodně odnáší postavy společnice Inary a kněze Booka, které v době událostí filmu nejsou na palubě Serenity a o kterých se neznalý divák v podstatě jen dozví, že mají cosi s posádkou z minulosti společného, ale rozhodně příliš netuší co. Ale stejný problém mají i ostatní, o kapitánovi a Zoe se sice dozvíme, že spolu bojovali v jakési válce, ale zase chybí detaily, stejně tak je to i v případě Zoe a Washe nebo Simona a Kylee. Jejich jednání tudíž potom pro neznalého diváka nemůže dávat příliš velký smysl nebo musí působit jako slušné klišé, protože prostě chybí velká spousta nevyřčeného
Serenity je ale zvláštní i pro ty, kteří seriál znají. Whedon jednak poměrně dost změnil atmosféru a z s nadhledem braného svérázného mixu westernu a scifi se stalo poměrně standardní scifi ne nepodobné posledním filmovým Star Trekům. Co je ovšem ještě zvláštnější je to, že se děj odehrává cca osm měsíců po skončení seriálu. To by ve světě plochých a neměnných postav právě třeba Star Treku nebo Stargate nic neznamenalo, ale pro Whedona tohle neplatí. Posádka Serenity má za sebou zkrátka dalších osm měsíců živoření a prchání před Aliancí, u kterých jsme prostě jen my ostatní nebyli. V praxi to znamená to, že postavy, které jsme znali ze seriálu, nejsou tytéž, které vidíme ve filmu – mají toho zkrátka víc za sebou a podepisuje se to na jejich psychice. Nejvíc je to vidět na značné změně v chování samotného kapitána, který už na tom zjevně není psychicky nejlíp (ostatně náznaky se objevovaly už ke konci seriálu) a nejedná s ostatními tak, jak bylo zvykem. Na těch jsou naopak vidět stopy toho, že jsou nejen jeho chováním vcelku unavení a s ochotou plnit jeho příkazy to už také není takové, jako dřív. Snad jen Jayne je pořád stejný, ale u toho asi nikdo ani větší vývoj čekat nemůže :) Tleskám Whedonovi za to, že se mu tenhle ‚časový posun‘ podařil realizovat, nicméně je to skutečně nezvyklé a když si to neuvědomíte, budete si určitě několikrát říkat něco jako „co to sakra s tím XY je, tohle by nikdy neudělal/neřekl“.
Z toho, co jsem psal, je asi jasné, že současně i potemněla atmosféra celého filmu. Je to tak, ačkoliv tu jsou stále klasické vtípky a hlášky(i když vrchní klaun Wash má hodně málo prostoru), celkově si posádka Serenity projde očistcem A snad nebudu příliš spoilerovat, když řeknu, že bohužel ne všichni z něj na konci vyjdou – hlavních postav zemře dokonce několik. Víc nebudu prozrazovat, ale dodám jen, že minimálně jedna smrt mi přišla opravdu velmi zbytečná a samoúčelná a doteď přemýšlím, proč to vlastně Whedon udělal.
Každopádně – na neznalého diváka tu čeká vcelku slušné vesmírné béčko s výtečnými hláškami, fanoušek seriálu si ale mnohem více vychutná psychologický vývoj postav a jejich vztahů a také na něj celý film zapůsobí výrazně silněji. Je to jiné, než Firefly, ale shiny.
65 % pro normálního diváka, 85 % pro fanouška Firefly.
Upřímně, po prvních reakcích lidí u nás jsem si připadal jako osamělý voják v poli, když se mi ten film fakt hodně líbil. Pro mne je Firefly skutečně srdeční záležitost (ostatně Joss Whedon sám je pro mě polobůh a chci s ním mít dítě… erm… anyway…), ale ani to mi nebránilo, abych některé změny v celkové atmosféře a pojetí přijal. Mám pár výhrad, ale to mám ke všem filmům.
Co se smrtí týče, nedávno jsem četl, že v původní verzi scénáře nebyly, ale Whedon je docela známej. Ale když nad tím tak zpětně přemýšlím, myslím, že nebyly zbytečné Hlavně *censored* měla imho za cíl přivodit divákovi pocit „sakra, to je chce jako zabít všechny??“. A ne, že by ten pocit pak člověk neměl.
Až začnu psát příspěvky jak hobit, tak mě varujte…
Ad druhý odstavec – ale jo, tohle beru a chápu, ale stejně… (já bych napsal víc, ale už tahle debata je dostatečný spoiler)
Case: Já s tím chvíli bojoval, protože šlo o jednu z těch „oblíbenějších“ postav.
A v tom předchozím komentáři mi vypadlo slovo „tím“ – Whedon je tím docela známý – a je to tak. Ten člověk snad vraždí postavy za peníze. Možná i v tom byla jistá hra na diváka.
Tak film je fakt síla. *Censored* smrt šlo podle vašich náznaků uhodnout a musím souhlasit s tím, že mi přišla zbytečná a navíc se mi zdála časově i dost podivná. No nic.
Tak to mě mrzí, jestli jsme naznačili až tak…:(
No nemusel jsem nad tím dumat že jo.
Trošku jsem komentáře zcenzuroval, abychom tedy nekazili zážitek případným dalším čtenářům (pozdě, ale přece).
* BEZ SPOILERU, ALE STEJNE NECIST, POKUD JSTE FILM NEVIDELI *
Me to prislo jako celkem logickej tah, jak obnovit napeti, ze „kdokoliv muze zemrit“ a ze nad nikym nevisi kouzlo scenare, kterej musi hrdiny udrzet nazivu pro dalsi dil. A taky to byla zbytecna, absurdni smrt. Jak uz to chodi.
Jinak me film nadchnul, paradni vyvrcholeni serialu. Snad se mi nekdy postesti ho videt na velkym platne.
Ano, taky bych ho rád viděl v kině :/