Warren Spector a GTA: San Andreas

Lis
06
2005

Věhlasný herní vývojář Warren Spector (má prsty například v takových legendách jako System Shock, Thief sérii nebo Deus Ex sérii – pokud ho tedy někdo nezná) promluvil na poslední dobou opět tak probírané téma násilí a realismu ve hrách a jeho škodlivosti. Konkrétně mluvil o asi nejkontroverzněji přijatém titulu dneška, Grand Theft Auto: San Andreas (místo obvyklého linku jsem si jeho slova tentokrát dovolil přeložit).

„Lidi z Rockstar mě opravdu hodně naštvali. Nemyslím, že bych je chtěl jít zmlátit a pokřikovat na ně, ale jsem z nich frustrovaný, protože z pohledu herního designu bylo GTA:SA úžasným krokem kupředu. Byl to skutečně fantastický počin A byl obalený obsahem, který alespoň pro mě naprosto přehlušil všechno dobré, co v té hře bylo. Je to asi jako bych svojí matce chtěl říct ‚Tak takhle můžou vypadat hry‘ – ale nemůžu to udělat, protože Rockstar se nedokázali přenést přes mlácení lidí baseballovou pálkou, kradení a bourání aut, sprostou mluvu a podobně. V tuhle chvíli je GTA nejdokonalejším simulátorem městské zločinnosti a na tom nikdo nic nezmění. Ale rozhodně bych si přál, aby stejné množství geniality použili na něco, co bychom skutečně mohli ukázat jako příklad toho, co naši kulturu obohacuje, místo aby ji shazoval.

Čím víc se děti a dospívající uchylují ke hrám, aby s nimi strávili čas, tím víc se o ně budou zajímat rodiče a ochránci kultury. A jak můžeme vidět, cítí hrozbu. A nemám pocit, že to je něco, co můžeme jen tak ignorovat. Máme tu celou generaci lidí, kteří nechápou hry. Vyrostli bez počítačů. Neotravovali svoje rodiče hraním Doomu, ale jen tím, že si nechávali růst dlouhé vlasy a poslouchali nahlas rock. Nechápou, proč se jejich syn zavírá celý den v pokoji a zabíjí démony. A nechápou, proč jejich dcera, místo aby si hrála s Barbie, vychovává rodiny virtuálních panáčků Prostě to nechápou. A lidé se bojí a obviňují to, co nechápou.

Odpoutat se od šestnáctibarevného virtuálního světa obydleného panáčky z čárek je jedna věc. Ale zabít policistu, co vypadá jako policista…nebo být virtuálním boxerem a dívat se na zpomalené záběry, jak odlétává krev…je opravdu tak divné, že lidé nehrající hry, kteří mají nějakou moc, se bojí nás i našeho vlivu? A nemůžeme jen tak říct „Ale co, kašleme na ně, stejně jednou všichni umřou“. Problém je v tom, že je tu tenká linie mezi tím čekat, až problém zmizí, a strkáním hlavy do písku a předstíráním, že neexistuje. A je pravda, že všechno by se mohlo velmi rychle a velmi brzy prudce zhoršit. Protože prozatím nabízíme v podstatě jen trochu adrenalinu za pár korun.“

Nevím jak ostatní, ale mě Spectorův názor zaujal. Narozdíl od spousty zaslepených odpůrců her ten pán totiž myslím celkem ví, o čem mluví.

Zdroj: news.spong.com

Buďte první, komu se článek líbí.

Napsal(a) dne 6. 11. 2005 v 16:56
Kategorie: HW, SW a podobná verbež

6 Comments »

  • captainn napsal:

    Je to určitě hodně zajímavý úhel pohledu. Ještě bych k tomu přidal názor, který dobře vyjadřují fuxoftovo výrok (hry jsou samé remaky s více polygony, originální nápady jsou zřídkavé). Asi je vidět, kam to dospěje, když něčemu začne vládnout jen trh. Ostatně není to s filmy podobné.

    O pokryteckých tendencích (kdy v US je ok nasilí, ale sex je tabu – naopak třeba v Německu je sex ok, ale kapka krve nesmí být vidět) asi škoda mluvit.

  • Case napsal:

    Fakt je, že Spector vždycky prosazoval a zdůrazňoval ve svých hrách možnost volby, čili že násilí není jedinou (a často ani ne nejvýhodnější) cestou. Kdežto v tom GTA prostě jiná cesta není. A přitom je to herně skutečně jedna z nejlepších her, co jsem za hodně dlouhou dobu hrál, je to úžasně skloubených x herních žánrů do jednoho perfektně fungujícího celku.

  • Eso napsal:

    No, kazdopadne GTA neni hra urcena pro deti.

  • captainn napsal:

    Jenže vysvětluj to lidem, dětem, rodičům …

  • Case napsal:

    …přátelům štoly…

  • captainn napsal:

    Ještě Weyouna do toho tahej.

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com