Antialiasing redux

Dub
16
2009

Už dlouho tu nebylo žádné srování antialiasingu v různých systémech. Situace se přitom přinejmenším v Linuxu neustále vyvíjí, tvůrci knihoven Freetype se snaží o neustálou modernizaci a zlepšování stávajících algoritmů. I ve Windows ale dochází alespoň k drobným změnám – ve Windows 7 už je zabudován nástroj na vyladění funkce Cleartype a samotný Cleartype doznává také určitých kosmetických změn. Proto jsem tedy udělal další srovnání s aktualizovanými screenshoty.

Tentokrát nepůjde o žádné hádání ani o slepý test. Na každém obrázku jsou čtyři ukázky. První (vlevo nahoře) jsou Windows 7 ve víceméně výchozím nastavení. Vpravo nahoře je novinka, která v minulých srovnáních nebyla – Mac OS X 10.5.6. Zahrnul jsem ho naprosto záměrně, protože Apple je kvalitním renderováním fontů vyhlášený řadu let. Použil jsem nastavení „Medium“, které je v systému prezentováno jako nejlepší pro LCD panely. Dolní řádky pak patří Linuxu, konkrétně Arch Linuxu, ovšem s renderovacím subsystémem, na který byly aplikovány Ubuntu patche. V obou případech jde výhradně o nativní linuxový autohinter (tzn. není použitý bytecode interpreter, pro který jsou laděné Microsoft fonty). Vlevo je s nastavením plného hintingu, vpravo s nastavením středního. Všechny systémy měly shodné nastavení fontů – mimochodem, v rámci možností jsem v konfiguraci browseru upřednostnil zcela záměrně fonty z OS X (Helvetica, Lucida Grande), aby byl v co největší výhodě a abych zjistil, zda se mu se stejnými fonty mohou ostatní systémy alespoň vyrovnat. Jediná drobnost – zatímco screenshoty z Linuxu a z OS X jsou dělané v systému s 91dpi (což je nativní rozlišení mého monitoru), ve Windows jsem raději zůstal u výchozích systémových 96dpi, které zkrátka Windows stále vyhovují nejvíce. Proto jsou fonty ve screenshotech z Windows nepatrně větší – což by ale měla být z hlediska možnosti prokreslení fontů spíše výhoda. A omlouvám se za kurzorovou šipku, která mi na pár screenshotech z OS X zůstala – nikdy jsem v tom systému nedělal, takže jsem netušil, že do screenshotů umisťuje i kurzor, a nechtělo se mi to poté znovu celé předělávat.

Výsledky? Jako obvykle neexistuje jednoznačný vítěz, alespoň z mého pohledu. Osobně preferuji mix linuxového renderování – na některé fonty se hodí více full hinting, na jiné medium (popř. slight, ale ten tu není zobrazen). Medium hinting zobrazuje znaky přirozeněji, ale na druhou stranu je to na úkor jejich ostrosti. Což někomu může vyhovovat, někomu ne. Full hinting naproti tomu některé znaky až příliš deformuje a kromě toho má u některých fontů problémy s jejich meteringem – hezky je to vidět na oné žluté tabulce fóra DPReview.com, kde špatný výpočet šířky znaků fontu vede občas k rozpadu celé tabulky (řádek s celkovým počtem vláken). Řešení je ovšem prosté – linuxový Freetype umožňuje prostřednictvím snadného konfiguračního souboru změnu renderovacích parametrů individuálních fontů, takže není nic snazšího než pro takto postižený font (Tahoma) prostě full hinting zakázat.
Poměrně hodně mě překvapil OS X – bohužel spíše negativně. Jak při výchozím doporučeném nastavení, tak při zkoušení dalších variant se mi nepodařilo najít alternativu, která by mi vyhovovala. Fonty na mě působí podivně „rozpitým“ dojmem. Rozhodně nejde o něco, na co bych chtěl dobrovolně koukat řadu hodin denně – nepřijde mi, že by čitelnost takových fontů byla zrovna vysoká a moc tudíž nechápu, proč je rendering fontů v OS X stále tak opěvován.
Windows 7 jsou v renderování fontů překvapivě dobré (rozhodně lepší, než jak si pamatuji XP). Jen zkrátka přistupují k renderování spíše z hlediska užitkového – snaží se o maximální čitelnost (v rámci možností), což se ale dle mého názoru mírně podepisuje na vzhledu samotných znaků. Windows tak na mě působí trochu moc zubatě a „tence“, fonty mi příliš připomínají staré bitmapové (což je pro řadu lidí jistě klad). Odstrašující je ovšem příklad s čínskými (?) znaky na posledním srovnávacím obrázku – tady jsou znaky opravdu SILNĚ rozkostičkované a zubaté a předpokládám, že tomu, kdo tyto znaky ovládá, by se linuxové nebo i macovské znaky četly výrazně lépe. Rozhodně mi ale Cleartype ve Windows 7 vyhovuje více než v minulosti v předchozích systémech.
Zajímavou věcí, kterou ale žádný screenshot pořádně nezachytí, je také pocit, jakým na mě (a možná i na jiné) působí systém jako takový, kdy je metodou ze screenshotů renderován veškerý text na obrazovce a v GUI. Windows vzbuzují dojem funkční strohosti, působí na mě hodně technicky a chladně. Mac OS X ve mně vyvolává vzpomínky na školní hodiny výtvarné výchovy – vodovky, čtvrtka, štětce a tak podobně. A Linux se svými fonty zkrátka působí pocitem vlídnosti, hladkosti, jako pohodlná pohovka, do které se oči mohou usadit a dělat to, co je baví. Asi to je krapet (?) padlé na hlavu, ale nějak takhle na mě zkrátka jednotlivé systémy se svým přístupem k renderování fontů působí. A proto nejraději pracuji v Linuxu, pokud mám tu možnost. Kvalitní a příjemné zobrazení a renderování fontů je pro mě totiž jednou z nejdůležitějších věcí, které mi operační systém může nabídnout (z mnoha různých důvodů).

Buďte první, komu se článek líbí.

Napsal(a) dne 16. 4. 2009 v 12:14
Kategorie: HW, SW a podobná verbež,Osobní

10 Comments »

  • Johny_G napsal:

    Jo, ten linuxový full hinting vypadá na většině screenů moc pěkně (ale ne na všech – já mám raději ty ostřejší fonty). Ale opět se mi nepozdává ClearType na tvých screenech. Nemůžu si pomoci, takhle u mě default nevypadá :-). Extrémně divný je ten lopuší screen, kde ti pozadí textu prakticky požírá písmenka.

    http://sklad.obrazku.cz/obr108469_lop.png

    (teď nemachruju s renderingem, tohle není nic víc než výchozí nastavení)

  • Case napsal:

    To je tím, že ty tam máš klasicky Arial, zatímco já na tom screenshotu mám Helveticu. Psal jsem to (jen to možná není dostatečně zdůrazněné). Hezky to ilustruje skutečnost, jak moc záleží na fontu (zejména ve Windows, ostatní systémy si obvykle s „cizími“ fonty umí poradit líp).

  • Case napsal:

    Jinak jsem se teď koukal, že bych ti doplnil obrázek z Linuxu s Arialem, ale on Arial i Helvetica vypadají v Linuxu NAPROSTO stejně, do posledního pixelu (což by samozřejmě měly všude, nebýt toho, že MS má Arial speciálně odladěný pro Windows, a ostatní systémy tyhle dodatečné „vychytávky“ ignorují).

  • Johny_G napsal:

    Áha! A to ti stojí za to ten font měnit, když je geometricky stejný a Arial vypadá ve Windows o mnoho lépe? :-)

  • Case napsal:

    Myslíš, že by sis mohl aspoň přečíst to, co jsem v textu toho příspěvku psal? Dík ;)

  • Johny_G napsal:

    No správně jsi poznal, že jsem nečetl celé znění textu (teď už ano), ale ptám se spíš proto, že si vzpomínám, jak jsi se svého času sveřepě snažil z Windows ty Fonty zcela odinstalovat :-).

  • kkl2401 napsal:

    Jenom pro zajimavost — ten zminovanej freetype, to je tenhle? http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=17328 Ja si pamatuju, jaks uz tehdy neco s nejakejma patchema zminoval, jak jsem si rikal, ze to musim zkusit, a jak jsem to nikdy neudelal.

  • Case napsal:

    Tehdy jsem dost možná zmiňoval jiné patche, které už ale nejsou udržované. Takže ano, tenhle. Samozřejmě pokud možno instalovat všechno komplet, tedy freetype2-ubuntu, fontconfig-ubuntu, cairo-ubuntu a libxft-ubuntu. A pochopitelně předtím odebrat standardní verze těch balíků, yaourt pořád ještě neumí při instalaci nějakého balíčku odinstalovat ten, který ten právě zkompilovaný nahrazuje.

  • kkl2401 napsal:

    Ja yaourt nepouzivam, nicmene dobry vedet, ze je tech baliku vic. No, nejak to treba zkusim, az bude cas.

  • Case napsal:

    Pán preferuje ruční práci, chápu ;)

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com