Digitální simulace Velvie

Čvn
05
2012

V diskusi pod článkem o Adobe Lightroom padla zmínka také o produktech společnosti DxO. Ta dělá jednak svůj produkt DxO Optics, který se poměrně dost podobá Lightroom (přinejmenším tedy funkcemi a určením), ale současně vyrábí také balík DxO Filmpack. Jedná se o plugin pro PhotoShop (nebo samostatnou aplikaci), který se snaží na digitální snímky aplikovat filtry tak, aby se výsledek co nejvíce blížil podobě snímků z těch nejznámějších a nejslavnějších fotografických materiálů, ať už jde o kinofilmy, střední formát nebo o diapozitivy.

Respektive – taková je přinejmenším teorie. Už jsem v minulosti Filmpack několikrát zkoušel, protože jsem snahám o co nejsnazší zpracování digitálních fotografií tak, aby vypadaly jako ze specifických filmů, věnoval poměrně dost času. Samozřejmě bych mohl fotit přímo na daný materiál a pak bych nic takového řešit nemusel, ale jsem zvyklý na řadu výhod, které digitální fotografie oproti té klasické poskytuje a nehodlám se jich vzdávat (maximálně příležitostně a dočasně).

Výsledky, které ale Filmpack produkoval, se mi příliš nepozdávaly. Mám k dispozici i několik sad srovnávacích snímků, které jsem si pro účely testování úprav digitálních snímků do „analogové“ podoby pořídil, takže vyzkoušet věrnost takového převodu je pro mě relativně snadné. Primárně jsem se při svých experimentech zaměřil (z patrně celkem pochopitelných důvodů – jsem koneckonců převážně „kýčař“ a krajinář) na filmy z legendární série Fuji Velvia. Testoval jsem jak klasickou Velvii 50, tak i poněkud novější a mně příjemnější Velvii 100.

Aniž bych to jakkoliv dál protahoval, řeknu to na rovinu – verze 3.2 z mého pohledu nepřináší žádná zásadní zlepšení. Je mi líto, ale to, co Filmpack produkuje, zkrátka jako Velvia vůbec nevypadá. A nejde tu zdaleka jen o věci, které by se daly celkem pochopit s ohledem na zcela odlišnou povahu záznamového média, tedy například chování vě světlech, ve stínech, při přeexponování či podexponování a podobně. Zcela nevyhovující mi přijde už samotné barevné podání, právě u Velvie poměrně zásadní věc (Velvia je zkrátka poměrně hodně specifickým filmem, jak v dobrém, tak v tom horším smyslu). Občas se sice Filmpacku podaří do „Velvia look“ jakž takž trefit, ale tyhle případy jsou soudě podle mých testů vzácné natolik, že je spíš lze skutečně přičítat pouze náhodě.

Abych jenom nemluvil a také něco ukázal, mám tu pár příkladů. Všechny dvojice fotografií, které jsou v následujícím srovnání uvedeny (možná s výjimkou jednoho západu slunce), vznikly jen několik vteřin po sobě se zcela stejným nastavením expozice, se stejnou citlivostí (ISO 100), stejným objektivem a v rámci možností obvykle i víceméně stejnou kompozicí. Diapozitivy byly nascanovány a bylo jim pouze mírně upraveno vyvážení bílé, digitální verze nejsou kromě nastavení stejné barevné teploty, pro jakou je kalibrována Velvia (5200K) zcela neupravované. Přiznávám nicméně, že na Velvii fotit příliš neumím, takže to na oněch snímcích je dost vidět a nejde o nejúžasnější fotografie po technické stránce, ale to podstatné se nemění.

Velvia vs Filmpack

Aby to bylo zajímavější, přidal jsem alespoň u některých fotografií pro srovnání také můj vlastní „Velvia“ preset, který jsem si vyrobil pro Silkypix. Ani ten samozřejmě není stoprocentní a v některých ohledech ani nemůže – například „radioaktivní“ zelená, která je pro Velvii poměrně charakteristická, jsem záměrně při tvorbě onoho presetu poněkud utlumil, protože se mi zkrátka ta původní příliš nelíbí a preset jsem nevytvářel s cílem vyrobit co nejvěrnějších kopii Velvie, ale vyrobit jakousi ideální Velvii pro moje použití. Navíc jsem chtěl, aby se jednalo o férové srovnání, takže jsem na fotografiích s mým presetem nedělal žádné další úpravy, které by byly často potřeba (korekce expozice, saturace barev atd.) – prostě jsem jen načetl fotku, aplikoval na ni preset a výsledek uložil, přesně tak, jak jsem to dělal ve Filmpacku. Tedy práce na dvě kliknutí v obou případech. I tak si ale troufám tvrdit, že je můj preset původní Velvii ve většině případů o poznání blíže než komerční Filmpack. Možná bych měl ten preset začít prodávat…

Edit 5.6.2012 14:00 – Nakonec mi to samozřejmě nedalo a zmíněný preset jsem ještě poněkud modifikoval, aby jeho výstup kopíroval skutečnou Velvii co nejlépe. Ve výše linkované galerii tak jeho výstup můžete vidět jako „Real Velvia“. Opět samozřejmě platí to, co se týkalo i původní verze presetu, tedy že fotografie nejsou nijak dále upravovány, je na ně pouze aplikovaný zmíněný preset a poté jsou uloženy.

Závěry nechávám na každém. Já nicméně vím, že do DxO Filmpacku stále ještě investovat nemusím. Na druhou stranu si dokážu představit, že těm, kteří touží po uspokojivém vzhledu černobílých fotografií, tenhle produkt možná dokáže leccos nabídnout. Mě černobílá fotografie ale tařka nezajímá, takže je pro mne tahle část Filmpacku zhola zbytečná a neumím tedy ani posoudit, jak dobře a především jak věrně simuluje filmy černobílé. Očekávám ale, že v tom bude o poznání lepší než co se týče těch barevných.

2 lidem se článek líbí.

Napsal(a) dne 5. 6. 2012 v 00:48
Kategorie: Featured,Fotografie,HW, SW a podobná verbež,Osobní

Žádné komentáře »

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com