O stěhování hostingu

Srp
24
2009

Sliboval jsem tu, že se zmíním o tom, proč a jak jsem hledal nový hosting a proč jsem nakonec zvolil ten, kde teď jsem (tedy Onebit). Trochu jsem to odkládal, ale je na čase to splnit (jinak to budu jako obvykle odkládat tak dlouho, až se k tomu nedostanu ;) ).

Změnit hosting mě defacto nepřímo „přinutil“ Android. Na vysvětlenou – už delší dobu používám na své doméně některé ze služeb Google Apps for Domains, například mail. Součástí mailu u Google je standardně i jabberový účet (skrytý pod službou Google Talk). Já jsem ale měl v plánu provozovat Jabber server vlastní, na svém vlastním hardware, takže jsem měl Google Talk na doméně vypnutý. Rozhraní pro správu DNS na IC.cz sice neumožňovalo zavedení potřebných SRV záznamů do DNS pro správné směrování XMPP protokolu na můj server, ale tamní admin mi to posléze nakonfiguroval ručně. Všechno fungovalo bez problémů.

Problémy nastaly při přihlášení do Androidu. Pro plné využití Android telefonů je potřeba Google účet. Můj primární účet je pochopitelně ten, který používám v rámci Google Apps, tam mám kontakty, poštu a další. Proto jsem se pochopitelně snažil do telefonu přihlásit s ním. Ihned jsem ale narazil na problém – telefon zahlásil, že mám na svém účtu vypnutý Google Talk, a že dokud ho nezapnu, nemůžu tenhle účet v telefonu používat. Nezbylo mi tedy nic jiného, než na doméně Google Talk zapnout. Tím jsem se sice do telefonu bez problémů dostal, ale nastal problém – servery Google viděly, že mám na svém účtu zapnutý Google Talk, a veškerá data, přicházející na můj JID, tedy logicky směrovaly na Google Talk. Pro zbytek světa ale můj Jabber server stále existoval úplně někde jinde. To mělo za následek, že jsem nebyl schopen jakkoliv komunikovat s žádným z mých kontaktů, který používá Google Talk. Pokusy o opětovné vypnutí Google Talk na mém účtu nebyly příliš úspěšné – telefon sice účet normálně akceptoval (kontrola aktivace Google Talku zjevně probíhá jen v rámci počáteční inicializace telefonu), ale přestaly mi v něm fungovat poměrně bizarním způsobem služby, které zdánlivě s Google Talk nijak nesouvisejí – například jsem nebyl schopen přistupovat na Android Market (což je docela problém ;) ).

Řešení zdánlivě prosté – odstavit vlastní Jabber server nebo mu alespoň v DNS dát nižší prioritu a zavést do ní jako hlavní servery Google. O plném přechodu na Google Talk už jsem tak jako tak uvažoval – důvody pro provoz mého vlastního serveru víceméně pominuly a servery Google nabízejí věci, které můj server nikdy umět nebude. Jenže nic není tak jednoduché, pokud váš provider nemá, jak jsem zmínil, možnost změny SRV záznamů z rozhraní pro správu DNS.

IC.cz patřil u nás kdysi k jedněm z nejlepších hostingů a byl hromadně doporučovaný. Bohužel, s postupujícím časem se situace u IC.cz stále horší. Technickou podporu na oficiálním diskusním fóru zajišťoval víceméně jediný admin, který je už několik měsíců naprosto nezvěstný. S jeho zmizením (odešel z IC? Nemá čas?) víceméně ustaly jakékoliv změny či snahy o zlepšování služeb a IC.cz jede, jak se zdá, víceméně na autopilota. Docela by mě zajímalo, jestli tam vůbec ještě někdo provádí nějakou údržbu – patrně ano, ale rozhodně o sobě navenek nedává jakkoliv vědět. Když se podíváte na fóra IC.cz, je to dost zoufalý pohled. Že nikdo nereaguje na prosby o pomoc je docela smutné (zejména s ohledem na to, že celá řada těch, kteří se pomoci dožadují, jsou platící zákazníci – ano, neplatíme sice závratnou sumu, ale přesto zkrátka alespoň něco platíme a tímpádem snad máme nárok na alespoň minimální podporu). Ještě smutnější pohled je ale na množící se zprávy stylu „Objednal jsem si před měsícem VIP účet a ještě mi nepřišla faktura. Co mám dělat? Psal jsem několikrát na fakturační mail, ale nikdo mi neodpovídá…“. Marně. Na oficiálních diskusních fórech IC.cz se zkrátka už nikdo ze zaměstnanců firmy (má-li ještě nějaké) neobjevuje a veškerá pomoc, které se tam dočkáte, pochází už jen od moderátorů fóra, kteří ale nejsou na IC.cz jinak nijak napojeni, nejsou za svou práci placeni a nemají nejmenší tušení, co se s tou firmou děje. Asi by to zajímalo leckoho. Ostatně, když jsem si před pár měsíci účet prodlužoval, rozhodl jsem se, že si zkusím místo dalšího roku na Premium účtu objednat na zkoušku tři měsíce na VIP účtu v naději, že se třeba vyřeší problémy s dostupností či rychlostí, které IC.cz mívá. Všechno jsem vyplnil tak, jak bylo třeba…a faktura mi místo na 3 měsíce VIP stejně přišla na 6 měsíců Premium (stejná cena). Neřešil jsem to, protože i tohle mi napovědělo, že bych se asi měl poohlížet po novém hostingu.

Ale zpátky do „přítomnosti“. Ačkoliv jsem tomu nekladl velkou šanci na úspěch, přesto jsem požádal o pomoc se změnou oněch SRV záznamů (nebo s navržením jiné alternativy) na oficiálním fóru v bláhové naději, že to tam třeba přece jen alespoň občas někdo z podpory čte. Podotýkám, že po celou tu dobu jsem nebyl schopen na Jabberu takřka s nikým komunikovat, což s ohledem na to, že ho občas používám i pracovně, bezpochyby nepotěší, a pomyslná vteřinová ručička v hlavě tedy stále ukrajovala z poháru trpělivosti. Po dvou dnech stále bez reakce jsem ještě zkusil velmi urgentně napsat na mail placené (!) technické podpory (nepsal jsem na něj dřív jen proto, že, jak jsem zmiňoval, jsem viděl mnoho zmínek o tom, že se na něm už dost dlouhou dobu nikdo nedočkal reakce). Jakmile minul další den bez sebemenší odezvy, měl jsem v tom už naprosto jasno – možná za hosting neplatím kdovíjakou sumu, ale v momentě, kdy potřebuji jednou za rok vyřešit drobný problém a ani po třech dnech se nedočkám odezvy (mimochodem – je to už skoro měsíc a nedočkal jsem se jí stále), je zkrátka nad slunce jasné, že tady o moje peníze nikdo doopravdy nestojí a že bude lepší jít někam, kde budu sice třeba platit o něco víc, ale bude se mnou jednáno jako se zákazníkem.

Takže urychleně najít jiný hosting. Průběžně jsem už samozřejmě hledal, takže jsem měl pár tipů. V požadavcích jsem měl víceméně jasno. Možná byly trochu nestandardní, ale nedomnívám se, že by byly v dnešní době až TAK přemrštěné:

1. Cena do 1000,- Kč ročně, ideálně pochopitelně co nejméně, ale zase ne za každou cenu. V dané situaci jsem prostě nehodlal „vyhodit“ víc peněz. Koneckonců, vše, co na své doméně hostuji, je s výjimkou mailu a občas onoho Jabberu zcela nekomerční a nemám z toho ani korunu.

2. Diskový prostor alespoň 1500MB. Samotný web s databází sice až tak moc nezabírá, ale zvažuji možnost hostovat si u sebe i vlastní fotogalerii a v případě, že se pro ni rozhodnu, budu potřebovat dalších 500MB místa ihned a něco do budoucna.

3. Vypnutý safe_mode. Už v případě WordPressu byly u IC.cz se zapnutým safe_mode problémy (nešlo využívat některé pluginy, uživatelé nemohli uploadovat vlastní avatary a podobně) a pokud bych instaloval zmíněnou galerii, ta dokonce na serveru se safe_mode vůbec nefunguje. Kromě toho se domnívám, že safe_mode je taková falešná iluze zabezpečení a mám podezření, že IC.cz tak, jako to dělají některé jiné hostingy, prostě zapnulo safe_mode a považovalo své servery za zabezpečené.

4. Bezproblémová správa DNS záznamů včetně SRV záznamů – buď prostřednictvím nějakého rozhraní na hostingu, nebo zprostředkovaně tak, že bych pro svou doménu používal DNS servery třetí strany. Každopádně jsem zkrátka chtěl mít DNS ZCELA ve svých rukou – úpravy prostřednictvím technické podpory jsem po zkušenostech od IC.cz odmítal. Pak náhodou potřebujete něco změnit, podpora zrovna nereaguje a vzniká problém.

5. Podpora virtuálních domén třetího řádu. Jak jsem zjistil, dnes už víceméně samozřejmost.

6. Dostupnost Imagemagick nástrojů. Podpora Gd knihovny je v PHP obvyklá, Imagemagick stále tak docela ne, ale pro případný provoz galerie jsem potřeboval právě ten (kvůli úpravám náhledů, které jsem si na zkušební verzi zprovoznil).

7. Podpora mod_rewrite. Dnes už patrně standard.

8. Více než 32MB PHP memory_limit, tzn. v mém případě minimálně 38MB. Na tuhle věc jsem si vzpomněl až dodatečně a nakonec rozhodla o mé volbě hostingu!

Mou primární volnou byl hosting Klenot.cz, na který jsem slyšel samou chválu a i jejich nabídka vypadala zajímavě. Pro moje potřeby se zdál dostačující tarif Basic, ale několik z výše zmíněných věcí jsem si chtěl ověřit a samozřejmě mě zajímalo, zda je možné 1GB prostoru pro web a 1GB pro mail nějakým způsobem přerozdělit (pro mail nepotřebuji vůbec nic, pro web bych naopak teoreticky užil více, viz výše), nebo zda by bylo možné dodatečný prostor nějak přikoupit (tím jsem měl na mysli bez přechodu na vyšší tarif, čistě si připlatit třeba deset korun měsíčně za 500MB navíc). Důležitá poznámka je, že jsem během prvního dotazu zapomněl na zmíněný memory limit pro PHP.

Napsal jsem tedy na kontaktní mail. Odpověď přišla vcelku svižně, příjemné překvapení. Informace, které jsem obdržel, byly velice sympatické, protože víceméně potvrzovaly vše, co jsem potřeboval. Snad jen nad odpovědí na výše zmíněný dotaz o možnosti přikoupení webového prostoru (který se údajně dá s mailovým přerozdělit naprosto libovolným způsobem) jsem se v duchu pousmál – dotaz byl nenápadně zahrán do outu odpovědí, že tarif je samozřejmě možné změnit kdykoliv ;) Nemám ale nic moc proti, nebo jsem ještě v tu chvíli neměl – samozřejmě, že je v jejich zájmu udat zákazníkovi co nejdražší tarif.
Protože jsem, jak už bylo řečeno, měl na Klenot.cz velice dobré reference, neuvažoval jsem příliš o hledání další alternativy, jak se zdálo, vše mi vyhovovalo. Až v tuhle chvíli jsem si ovšem vzpomněl na zádrhel s PHP memory limitem a napsal tudíž do Klenot.cz ještě jeden mail v tom smyslu, že už jsem se chystal poslat objednávku, ale že jsem si ještě vzpomněl na to, že nutně potřebuji pro běh WordPressu ve stávající konfiguraci alespoň 38MB. A že pokud tohle nebude problém, tak zmíněnou objednávku posílám obratem.

Odpověď (opět poměrně rychlá) mě ovšem příliš nepotěšila – v zásadě jsem se dozvěděl, že tarif Basic je omezený na 32MB a že pokud potřebuji více, musím si připlatit za tarif Standard (pokud jste se nedívali na ceník – jde o rozdíl 500,- Kč ročně vs. 1500,- Kč ročně). Současně mi bylo sděleno, že ale celá řada jejich zákazníků WordPress na 32MB používá a že s tím není problém, že bych to měl zkusit a že to určitě rozchodím.

Tahle reakce se mi tak docela nezamlouvala. Ačkoliv chápu, že chtějí zákazníkovi udat lepší tarif, že by se mi kvůli 6MB paměti na stránkách se cca. stovkou přístupů denně chtělo platit o tisíc korun víc, to opravdu ne. Nicméně jsem se zařídil jejich radou a strávil zhruba hodinu laděním konfigurace WordPressu tak, abych spotřebu paměti nějakým způsobem snížil alespoň na oněch 32MB. Ani po hodině snažení a ořezání WordPressu na pro mě akceptovatelné minimum se mi toho nicméně docílit nepodařilo, dostal jsem se na 33MB a níž už to zkrátka nešlo. Nakonec jsem to tedy vzdal a šel hledat nějakou jinou alternativu.

Přijde mi poměrně překvapivé, že moje výše uvedené požadavky, dle mého názoru opravdu nikterak přemrštěné – provozuju na hostingu koneckonců jeden blog a teoreticky jednu galerii, plus pár dalších nenáročných věcí – není většina hostingů schopna vyplnit. Velká spousta hostingů vypadne na zmíněném safe_mode – v řadě případů je zapnutý a soudě podle reakcí uživatelů v různých diskusích není jakákoliv jiná alternativa u jejich provozovatelů možná. Ještě absurdnější je ale často kapacita nabízeného webového prostoru – najdou se i firmy, které za cenu, za kterou třeba Klenot.cz nabízí 2GB prostoru, nabízejí i v dnešní době, kdy stojí 1GB diskového prostoru pár korun, tarify s např. 50MB volného místa! Opravdu jsem nevěřil vlastním očím. A pak je tu samozřejmě cena. Nemám ponětí, kolik stojí provoz hostingu, ale ceny, které jsem v řadě případů viděl, mi přišly vzhledem k nabízeným parametrům hostingu neskutečné. Když se jeden podívá do zahraničí, najde tam oproti českým embéčkům za srovnatelnou cenu mercedesy.

Úplnou náhodou jsem ale v jedné z bezpočtu diskusí o nejlepším hostingu ale narazil na zmínku o hostingu Onebit.cz s poměrně dobrými referencemi. Pohled na jejich web mě vcelku potěšil – tarif Optim nabízel sice méně volného místa (1500MB celkově, z toho pro web 500MB a pro mail 800MB) za trochu vyšší cenu než tarif Basic u Klenot.cz, ale jinak vypadal pro moje potřeby použitelně – a už jsem se zvolna ocital v situaci, kdy si raději objednám tarif s 500MB volného místa TEĎ HNED a na svůj nápad s galerií se vykašlu, než abych hledal nějakou jinou alternativu, kterou jsem navíc ani neměl (v záloze jsem měl zahraniční Hostmonster se slevovým kupónem). Opět jsem tedy zaslal na kontaktní mail své dotazy včetně dotazu na možnost přerozdělení prostoru mezi mailem a webem a tentokráte už rovnou i na vyšší PHP memory_limit (který Onebit.cz na svých stránkách pro daný tarif jasně uvádí jako maximálně 32MB). Dočkal jsem se bleskové odpovědi (nepřeháním – odpověď přišla opravdu obratem, což na mě udělalo dojem už jen proto, že bylo tou dobou zhruba půl sedmé večer, tedy ne standardní „kancelářské“ úřední hodiny), v níž jsem se dozvěděl, že z 800MB pro mail je možné přerozdělit až 500MB pro web (= mít pro web 1GB) a že PHP memory_limit je sice standardně pro tento tarif 32MB, ale že pokud to potřebuji, bylo by možné ho na požádání zvednout na zmíněných 38MB. Zajásal jsem, protože TOHLE byla konečně odpověď někoho, kdo o svého zákazníka stojí. Takže jsem se už jenom zeptal, jakým způsobem mám tarif s těmito nestandardními podmínkami objednat, vyplnil objednávku, poslal požadovanou platbu na účet (asi v deset hodin večer) a druhý den ráno (!) jsem si už prohlížel administrační rozhraní svého nového hostingu.

Už jsem to zmiňoval několikrát, ale Onebit na mě opravdu udělal dojem. Už jen první připojení k FTP, abych nahrál první data, mi vyrazilo dech – byl jsem zvyklý na odezvu IC.cz, která nezřídka činila jednotky vteřin, a místo toho jsem se připojil na FTP, které reagovalo rychleji než moje lokální domácí FTP! Administrační rozhraní má Onebit dle mého názoru perfektní – všechno je velice přehledné, dá se v něm toho nastavit opravdu mnoho, a například rozhraní pro správu DNS, které mne pochopitelně zajímalo ze všeho nejdříve, obsahuje i několik připravených šablon. Provozujete na své doméně Google Apps a chcete si nastavit MX záznamy pro správné doručování mailu? Nic jednoduššího, jde to jedním kliknutím. Google Talk? Jasně, stačí jedno kliknutí a všechny SRV záznamy jsou na svém místě. Přemnoho bodů a klobouk dolů.

Jestli bych měl Onebit.cz něco vytknout, tak snad jediná drobnost – k ftp, mysql a dalším nástrojům a službám nepřistupujete přes doménu onebit.cz, ale přes virtuální domény třetího řádu, které se vám předvyplní do DNS konfigurace. To v praxi znamená, že pokud už doménu provozujete předtím někde jinde, tak si musíte u Onebit jako první nakonfigurovat vše potřebné v DNS, přehodit si u svého správce domény NSSET a čekat, až proběhne propagace nové konfigurace DNS alespoň natolik, že se budete schopni ke zmíněným doménám třetího řádu připojit ze svého počítače. Teprve pak můžete začít nahrávat obsah webu a plnit databáze. Je to drobnost, ale pokud se ocitnete v situaci jako já, kdy vám něco několik dní nefunguje a opravdu hodně rychle to už potřebujete zprovoznit, je to trošku nepříjemné zdržení. Stojí za to, ale zdržení to zkrátka je. (Teď mě napadá, že jsem to možná mohl řešit několika záznamy v lokálních hosts…no, teď už to neověřím).

Celá záležitost má ale ještě zajímavou dohru s firmou Klenot.cz, které jsem naposledy psal, že pokud lze zvednout limit PHP na 38MB, obratem tarif Basic objednávám, a poté, co se mi nepodařilo jejich omezení vyhovět, jsem je zkrátka pustil z hlavy.

Druhého dne, když už jsem kopíroval data na Onebit, mi přišel od Klenot.cz další mail, v němž jsem byl upozorněn, že jim stále nepřišla moje objednávka a zda mi mohou nějak pomoci. Chvíli jsem na ten mail udiveně hleděl a posléze jsem jim odepsal v tom smyslu, že se mi zkrátka WordPress nepodařilo ani po hodině usilovného snažení vtěsnat do jejich limitu 32MB a jelikož jejich reakce nenaznačovala, že bych měl v tom případě jinou alternativu než přechod na vyšší tarif, který je pro mé potřeby zbytečný a zbytečně drahý, a já potřeboval celou věc řešit co nejrychleji, obrátil jsem se zkrátka na jednoho z jejich konkurentů, který mi ochotně vyšel vstříc. A pak jsem podotkl něco, čeho jsem měl později litovat – totiž že jejich přístup v zásadě chápu a že je možné, že si jejich hosting vyberu pro případné další projekty, a že i přes to, že jsem u nich nakonec neskončil, je rád budu doporučovat druhým, pokud budou shánět zajímavý hosting. Obdržel jsem obratem poděkování od technické podpory s přáním příjemného dne a myslel jsem, že je všemu konec.

Jenže nebyl a proto ta zmínka o tom, že jsem předchozího měl později litovat. Za pár minut po onom posledním mailu od technické podpory mi totiž od Klenot.cz přišel mail ještě jeden. Jeho autorem byl pan Lukáš Cirkva, dle stránek klenot.cz pověřený „vztahem se zákazníky“. Pan Cirkva mi sdělil, že se snaží poskytovat kvalitní služby a že mají spokojené zákazníky, vysvětlil mi, že tarif, který jsem si vybral, je naprostý low-end, a protože si uvědomují zvyšování nároků současných CMS systémů, nabízejí také vyšší tarify, které jsou těmto nárokům lépe uzpůsobené. A svůj mail zakončil jedinou větou, kterou dokázal defintivně zbourat jakékoliv sympatie, které jsem ke klenot.cz do té doby měl, a kterou si budu dlouho pamatovat: „Kvalitní služby nelze bohužel poskytovat za nejnižší ceny.“

Přemýšlel jsem, že panu Cirkvovi napíšu, co si o tom myslím, ale pak jsem nad tím mávl rukou, protože jsem usoudil, že to stejně nemá smysl (a navíc jsem neměl čas ani chuť se po téměř dvou dnech, které jsem místo prací strávil starostmi s hostingem, ještě s někým o něčem dohadovat). Ale jeho finální výrok je v tak zásadním rozporu se vším, čemu věřím a čím se v životě řídím, že opravdu nemohl svůj mail zakončit horším způsobem. V IT i v překladatelství se až příliš často setkávám s hanebně přeplacenými fušery, kteří vzbuzují suverénním vystupováním dojem, že jsou mistry svého oboru, nechávají si platit nehorázné sumy a práci po nich pak musí někdo jiný předělávat, protože nestojí za nic. A to vůbec nemluvím o těch, kteří horší práci odvádějí zcela vědomě, protože „za tohle je málo peněz, tak se s tím nebudu moc patlat, ať to mám z krku“. Nabízet kvalitu za spoustu peněz není zas tak těžké, to zvládne skoro každý. Teprve člověka, který nabízí kvalitu VŽDY, bez ohledu na cenu, si můžu skutečně vážit. A naštěstí jich (když řeknu nás, bude to znít arogantně, co?) takových i v dnešní době, kdy skoro každého zajímá jenom „co za to?“, ještě pořád pár zbývá.

Takže možná by bylo lepší, kdyby se v Klenot.cz místo velkohubých prohlášení o kvalitě svých služeb zamysleli nad tím, proč jejich obchodní dovednosti skončily na tom, že zákazníkovi, který chce „jenom“ obyčejnou službu za pár korun, ale potřeboval by v ní jednu nepatrnou změnu, jsou schopni nabídnout leda pro něj naprosto zbytečný tarif, který ho vyjde o 200 % dráž. Protože právě ten zákazník, o kterého tak trapným způsobem přišli, teď třeba u konkurence, kde se setkal s nesrovnatelně vstřícnějším přístupem, přechod na vyšší tarif zvažuje. Sám od sebe. Prostě proto, že mu ta konkurence místo rad typu „uskrovněte se, určitě to nějak zvládnete“ řekla „ale jistě, zařídíme se podle vás“.

Takže ne, Klenot.cz nebudu doporučovat. Zkuste to radši u Onebit.cz, tam vám nebudou říkat, že za málo peněz zkrátka nemůžete čekat kvalitu.

(S tím zase bude mrzení, už to živě vidím…)

8 lidem se článek líbí.

Napsal(a) dne 24. 8. 2009 v 04:55
Kategorie: Absurdistán,HW, SW a podobná verbež,Osobní

1 komentář »

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com