Nakupujte u odborníků

Zář
03
2012

Jsem dlouhodobý zákazník Vodafone, předtím Oskara. Patřím víceméně mezi zákazníky, po kterých obvykle obchodníci (byť netuším, jestli i Vodafone CZ, u těch si tím tak jistý nejsem) touží – platím pravidelně a včas a prakticky nic po nich za to nechci. Dokonce ani nejsem tak moc nespokojený, občas mě i celkem štve hon na čarodějnice, který se kolem nich nezřídka rozpoutá, a kdyby nabídli nějaký rozumný tarif s FUP hodnou roku 2012 a možná si trochu víc vážili dlouhodobých klientů, asi bych si neměl ani moc na co stěžovat. Výsledkem je, že s nimi skoro nic neřeším – možná tak jednou do roka, přičemž některé takové situace vznikají spíš na jejich straně vytrvalými změnami podmínek a tarifů a podobně. A i tak si většinu věcí vyřídím přes internet. Pokud to ale nejde, preferuju osobní návštěvu prodejny – nemám hovory (nejen) s operátory kdovíjak v lásce.

Bohužel, tyhle návštěvy bývají nezřídka dost bizarní. Vím, že je nejlepší jít do hlavní prodejny v centru Olomouce, protože tam je ještě jakási jistota toho, že se tam vyskytne někdo, kdo bude vědět, o čem mluví. Jenže centrum je současně dost nešikovně z ruky, zejména, pokud potřebujete například současně ještě nakoupit (protože tam skoro všude zavírají v pět). Výhodnější možností jsou tedy ony menší stánky v nákupních centrech. Tím, jak zřídka tam ale chodím (třeba jednou za dva roky), ale vždycky do příště zapomenu na jednu věc – totiž že jsem tam zatím vždy bez výjimky narazil na obsluhu, která byla sice velice milá a ochotná, ale s úsměvem na rtech mi sdělovala neskutečné hámotiny. Matně si vybavuji, jak mi při mé poslední návštěvě jakýsi kupodivu celkem postarší pán (kupodivu proto, že tam obvykle potkávám spíš osoby ve studentském věku) velmi zasvěceně vysvětloval cosi o Androidu a byly to tak nehorázné nesmysly, že i přítelkyně, která u našeho rozhovoru (pochopitelně jsem se mu snažil jeho omyly nenápadně vyvrátit, ale marně) byla přítomna, posléze obdivovala moje sebeovládání ;)

Dnes mě čekala další taková návštěva. Původně jsem měl v plánu zajít raději do zmíněné prodejny v centru, ale bylo pro mě výhodnější zastavit se v nákupním centru. Pamatoval jsem si sice matně výše zmíněnou poslední návštěvu, ale protože jsem současně nenapravitelný optimista, říkal jsem si, že tentokrát tomu už třeba bude jinak. Už po příchodu jsem začal pochybovat, protože přítomný prodavač řešil cosi s předchozími zákazníky a jak jsem tak stopově naslouchal jejich rozhovoru, přišel mi poněkud bizarní. Ale co já vím, nebyl jsem přítomen od začátku a taky jsem nechtěl vyloženě poslouchat, takže jsem slyšel jen útržky a možná mi tedy něco uniklo. Pak jsem nicméně přišel na řadu já.

– Dobrý den. Potřeboval bych se zeptat na pár věcí ohledně Data Passportu, můžu tady u vás nebo bych měl jít raději na hlavní prodejnu?
– Dobrý den. Klidně můžete tady, to není problém.
– Aha, tak jo. Takže – potřeboval bych si aktivovat Data Passport a jak jsem koukal na web, tak mi tam není pár věcí úplně jasných, tak jsem si je radši chtěl ověřit přímo u zdroje. Jak jsem se díval, tak tam je možnost buď aktivace na den, nebo ta dlouhodobější. Mě ta na den víceméně nezajímá, potřeboval bych tu dlouhodobější, ale jenom na jedno zúčtovací období. Je s tím nějaký problém?
– No, to máte buď na den, nebo jako paušál. S tím není žádný problém.
– Takže si bez problémů můžu ten Data Passport aktivovat jenom na jedno zúčtovací období?
– Jasně, to není problém. Záleží v podstatě na tom, jaký tam máte roaming, a místo toho si aktivujete ten Passport. Jestli chcete, můžeme to hned udělat.
– Takže ten Passport ve skutečnosti nahradí můj normální roaming? Nebo jak to myslíte? Já to pochopil tak, že je to služba, která se platí k roamingu navíc, ne že ho to nahrazuje… Takže to pak mám prostě trvale aktivované a ten měsíční poplatek platím jenom tehdy, pokud v daném zúčtovacím období aktivně používám roaming?
– Ano, ten platíte jenom když zrovna používáte roaming. Ale rozhodně vám doporučuju v zahraničí data nepoužívat!
– Eh…ale já si ten Data Passport aktivuju právě proto, že data v zahraničí CHCI používat, takže…?
– Aha, hm, nojo, to asi jo. Data Passport, říkáte? Hmmm. (Začíná listovat jakýmsi letáčkem o roamingu.) Hmmm. No ono abych se vám přiznal, já ten Data Passport ještě nikomu nenabízel. Já prostě zákazníky automaticky upozorňuju, ať v zahraničí data nepoužívají. (To z něj mají jistě zaměstnavatelé radost…)
– No, to je bezva…
– Hmmm… (Najde v letáčku Data Passport.) No tak ten Data Passport si můžete aktivovat k roamingu.
– Ano, a s aktivací jenom na jedno zúčtovací období teda není žádný problém? Jak říkám, četl jsem to, co máte na webu, a nebylo mi to z toho úplně jasné, tak jsem to chtěl vědět jistě.
– (Kouká do letáčku.) Ne, s tím určitě není problém. To si prostě aktivujete a pak si ho třeba za čtrnáct dní zase zrušíte, jak budete chtít, to je úplně na vás.
– No dobře. (Ani trochu mě nepřesvědčil, ale neříkám nic.) A pak teda mi šlo ještě o jednu věc. Na webu se píše, že pokud si ten Data Passport aktivuju, tak je okamžitě aktivní pro dané zúčtovací období. Mně to vychází dost nešťastně tak, že se mi konec zúčtovacího období o dva dny překrývá s dobou, kdy bych ten Passport potřeboval. Takže bych si ho musel aktivovat dva dny před koncem jednoho zúčtovacího období a nechat do dalšího. Není to sice závratná suma, ale přece jenom se mi nechce platit kvůli dvěma dnům plnou částku za celé zúčtovací období, to bych to asi radši řešil jinak.
– No to si můžete aktivovat třeba na den, to není problém.
– No na den jistě můžu, to je oddělená služba. Mně šlo o to, kolik zaplatím, pokud si ten dlouhodobější Data Passport aktivuju dva dny před koncem zúčtovacího období. Na webu to působí dojmem, že zaplatím celých těch asi 350 korun, což není zrovna výhodné a bylo by rozhodně výhodnější ty dva dny pokrýt tím denním tarifem.
– Hmmm. (Zase listuje letáčkem.) Ne, tak to určitě není.
– Takže zaplatím jenom poměrovou částku za ty dva dny?
– (Pořád mám z jeho výrazu a chování silný dojem, že vůbec neví, o čem mluvím.) Určitě jo, to není problém. Prostě si to objednáte a zaplatíte jenom poměrovou částku.
– Hm, tak dobře. Tak děkuju za pomoc a nashledanou.
– Nashledanou. A víte co, vezměte si tohle, jestli chcete (podává mi ten letáček, do kterého nahlížel). Ono je nakonec lepší mít na cestách nějaký takový přehled pěkně po ruce, ha ha. Abyste to nemusel v zahraničí hledat někde na netu…

Pointa? Po rozhovoru s odborníkem z Vodafone v tom mám ještě mnohem větší zmatek, než jsem měl doteď, a nemám nejmenší tušení, co je a co není pravda. Možná jsem to na webu skutečně pochopil špatně a ve skutečnosti celý Data Passport funguje nějak úplně jinak. Od osoby na pobočce bych čekal, že bude mít přehled v tom, co vlastně lidem nabízí, a že jim to bude prezentovat sebejistě a přesvědčivě. Bohužel jsem se ale dočkal rozpačitě působícího zmatkáře, který mi nejdřív začal sebejistě vysvětlovat něco o tarifu, o kterém sám vlastně nic nevěděl (přestože hned na samém začátku dostal možnost na rovinu říct „nezlobte se, já o data Passportu moc nevím, radši se stavte na centrále“ a nikdo by s tím neměl nejmenší problém), aby poté zákazníkovi, který chce aktivovat datový roamingový tarif doporučil data v zahraničí nepoužívat, poté přiznal, že o věci vlastně nic neví a následně lovil informace velmi nejistě z brožurky pro zákazníky.

Naprosto chápu, že ne všichni zaměstnanci mají dokonalý přehled o všech produktech nebo že někdo něco dělá poprvé a není si jistý. Ale říct „je mi líto, tímhle si vážně nejsem jistý, na vedlejší pobočce je na tyhle věci odborník, zeptejte se raději jeho“ opravdu není známkou neprofesionálního chování. Právě naopak – mnohem lepší pocit budu mít z firmy, jejíž zástupce mi bez zaváhání přizná, že si něčím není jistý, než z té, u které mi podají nejasné informace tak váhavým stylem, že si je budu stejně muset jít ověřovat jinam. Což zítra udělám a nezbývá mi než doufat, že pochodím lépe. Do poskytnuté brožurky jsem se díval a nemohu říct, že by z ní to, co mi dotyčný sděloval, nějak jednoznačně vyplývalo – jsou tam víceméně stejné informace jako na netu. Což nakonec ani příliš nepřekvapí.

(A jen pro pořádek – ne, nemyslím si, že je to problém pouze Vodafone. Mám dost podobně bizarních zážitků i s jinými operátory a ostatně nejen s operátory.)

4 lidem se článek líbí.

Napsal(a) dne 3. 9. 2012 v 21:43
Kategorie: Absurdistán,Jiné hlubokomyslnosti a plky,Osobní

5 komentářů »

  • Vodafone napsal:

    Dobrý den, pročetli jsme celý článek a posíláme upřesnění. V první řadě se omlouváme za neúplné informace z prodejny, můžete nám poslat e-mail a předáme zpětnou vazbu na vedoucího dané prodejny nebo kiosku. A teď k Vodafone Data passport. Službu si můžete aktivovat tehdy, pokud máte zároveň aktivní Internet v mobilu (naplno) nebo některý balíček Připojení pro mobil. V zemích, kde Data passport platí, tak budete moct využívat svůj datový balíček stejně, jako byste byl v ČR (rozšíří se jeho platnost). U Data passport na stálo poplatek poměrně neúčtujeme, informaci najdete potvrzenou také zde: https://pece.vodafone.cz/app/answers/detail/a_id/1780/. V případě, že tedy budete chtít využít službu jen 2 dny v zúčtovacím období, doporučíme na tyto dny mít aktivní Data passport na den. Podrobné podmínky najdete na http://www.vodafone.cz/podminky/podminky-doplnkovych-sluzeb/podminky-vyuzivani-sluzby-vodafone-passp1/. Aktivaci a zrušení služby si můžete zadat přes Samoobsluhu.
    Ondra, Péče o zákazníky

  • Jan Časta napsal:

    Až zjistíš jak to je, budu rád, když se o informace podělíš. Kvůli Data Passportu se na pobočku Vodafone taky chystám, a až po přečtení tvého článku jsem si uvědomil, že budu mít úplně stejný problém s dělením zúčtovacího období. Kdybych se k nim náhodou dostal dřív než ty a náhodou narazil na někoho „problému znalého“, dám vědět o výsledku :)

  • Case napsal:

    Viz výše, spadlo to do spamového koše ke schválení, protože tam je několik URL.

    Přiznávám, že jsem oficiální reakci (za kterou pochopitelně děkuji, pokud si to tu autor ještě přečte) nečekal, i když je teda pravda, že na Twitteru jsem v tom Vodafone otagoval, takže to asi tak šokující není. A v podstatě totéž mi už mezitím říkalo několik lidí jinými cestami a je to tímpádem přesně tak, jak jsem to původně pochopil z netu (byť si pořád myslím, že by to tam mohlo být napsané srozumitelněji).

    Akorát si tak úplně nevím rady s tím „podáním zpětné vazby“. Na jednu stranu bych byl jistě rád, kdyby se situace zlepšila a lidi na pobočkách byli fundovanější, proto jsem výše uvedený text nakonec psal a Vodafone v něm na Twitteru otagoval, na stranu druhou mi to zas přijde jako tak trochu udavačství a nemám úplně dobrý pocit z toho výslovně jmenovitě nebo přinejmenším adresněji než v takovémhle postu na zapadlém blogu „napráskat“ někoho, kdo mi sice poskytl špatné informace a nepochybně tím neudělal firmě zrovna nejlepší službu, viz ostatně pointa, ale jinak se choval příjemně, ochotně a zdvořile, což je stále v českých podmínkách dost nadstandard… :/ Navíc kdyby se to týkalo jednoho konkrétního člověka, asi bych s tím větší problém neměl, ale nepřesné nebo zcela zavádějící informace jsem dostal na obou zdejších stáncích v nákupních centrech víckrát, od různých osob, a stalo se mi to i při hovoru s operátorem, takže problém zřejmě nebude v někom konkrétním.

    A včil mudruj… No, ještě si to rozmyslím.

  • Case napsal:

    A tedy bych ještě dodal, že kombinaci aktivace od začátku zúčtovacího období a účtování plného měsíčního poplatku při aktivaci v jeho průběhu považuju za…no, mírně řečeno hodně nešťastnou. Samozřejmě tedy pro zákazníka. Obzvlášť když tarif na den se (pokud to chápu dobře) aktivuje až momentem prvního použití a platí 24 hodin, takže se víceméně dvě různě dlouhé varianty téhož produktu chovají v tomhle ohledu různě.

    Ale zcela chápu, že to takhle nepochybně víc vynáší.

  • Vodafone napsal:

    Radši upřesníme ke zpětné vazbě – je to samozřejmě jen na vás, my budeme rádi, ne proto, že bychom chtěli dotyčného automaticky nějak „trestat“, ale proto, aby věděl, v čem se má zlepšit a že tyto informace nepodává správně. Hlavním cílem tedy je, aby kolegové věděli, že tyto informace neříkají správně a měli by si je osvěžit. Data passport na stálo je výjimkou v rámci poměrného účtování (jak taky píšeme v odkazu výše). A máte pravdu, Data passport na den se chová odlišně – aktivuje se prvním připojením v zahraničí. Každá varianta se hodí na jiné použití a cílí na jiného uživatele.
    Ondra, Péče o zákazníky

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com