O komentářích

Led
10
2013

Už několikrát jsem za posledních pár dní slyšel narážky na to, že Droidnet „ani nemá komentáře“, občas i jisté posměšky (pro toho, komu byl adresovaný text níže – nemyslím nutně tebe). Udělal jsem totiž něco, co se na českém internetu moc nevidí – spustil jsem odborný web, na kterém jsou vypnuté komentáře. Ó hrůzo, bezvěrec! Já mám ale na komentáře dost specifický názor a jsem přesvědčený, že je platný a že by úrovni médií na internetu prospělo, kdyby ho zastávalo víc lidí. (Jakkoliv je samozřejmě možné diskutovat o tom, zda spustit relativně malý web rovnou bez komentářů je nebo není dobrý nápad.) A protože jsem byl dneska na Google+ požádán o jeho rozvedení, učinil jsem tak. Samozřejmě jsem se nakonec dost rozepsal, já už se zkrátka nezměním. A protože si myslím, že by možná můj kacířský názor na komentáře na seriozních webech zajímal i ty, kteří onu diskusi nečetli, dovoluji si ho dát i sem. Ve víceméně nezměněné podobě, tudíž ho nechám psaný stylem reakce na jistý web a jeho provozovatele. Je ale úplně jedno, na koho jsem vlastně reagoval, můžete si klidně myslet, že v něm mluvím třeba právě k vám (pokud se dokážete přenést přes skutečnost, že vám tykám). A mimochodem – jen pár vteřin od odeslání tohoto na poměry sociálních sítí jistě poněkud delšího komentáře jsem se dočkal reakce, která za ním podle mého názoru neúmyslně udělala tu nejlepší tečku, jakou bych si býval mohl přát…

Můj původní komentář z Google+:

Koukal ses někdy na komentáře na vašem webu nebo pod vašimi články? Komentáře přímo na vašem webu nejčasteji zejí prázdnotou, nebo jsou tam nějaké dva tři vystrašené komentáře povětšinou o ničem (protože komentáře obvykle JSOU celkem o ničem, to je bohužel tak nějak jejich vlastnost – málokdo má skutečně co říct). A komentáře třeba na G+ jsou zase akorát plné klasických pubertálních hádek a trollování, u vás navíc silnějších o to, že se nezaměřujete na jednu platformu, takže vás už z principu sledují trollové androidí, jableční i windowsoví.

Už jsem svůj názor na komentáře nejen na vašem webu zmiňoval. IMO je to prostě jenom laciná berlička, jak se pokoušet generovat návštěvy navíc. Samozřejmě ji chápu, ne každý je takový pomatenec jako já, aby se kvůli nějakým ideálům dobrovolně připravoval o potenciální zisk (nebo aby říkal konkurenci, co podle něj dělá špatně, když tak o tom mluvíme…;) ). Ale dost by mě zajímalo, co by se stalo, kdybyste třeba vy u sebe na webu komentáře vypnuli. IMO nic zásadního, co se návštěvnosti týče. Akorát byste se zbavili prvku, který vás táhne k zemi po psychologické stránce, protože nic tak návštěvníkovi neřekne „zas tak moc lidí o nás taky nestojí“ jako komentáře pod článkem, zející prázdnotou nebo obsahující jeden, dva zbytečné a zcela postradatelné komentáře. Tak proč je tam mít?

Na G+ máte komentáře mnohem aktivnější (byť současně větší žumpu, protože je IMO nemoderujete), k čemu potřebujete komentářový systém přímo na stránkách? Aspoň byste se třeba odnaučili psát ty neskutečně trapné pobídky na konci článku ala „a co si o tom myslíte vy?“, které v seriozních článcích mají málokdy co dělat, protože dobrý novinář se čtenářem nediskutuje, dobrý novinář mu „jen“ předkládá informace, fakta a názory. A se zpětnou vazbou je to taky omezené – mít pod každým článkem deset komentářů ala „to byl hroznej článek, autor je IMO blb a nerozumí tomu“ stejně redakci nijak nepomůže, akorát to potenciálně odrazuje jiné čtenáře, a věci jako „měli byste psát o tom a tom“ se tam taky objevují málokdy a ten, kdo je napíše, by IMO stejně dobře zvládl napsat i na redakční mail (a byl ochoten to udělat). Takže jaká je pointa komentářů?

On je český mediální svět z nějakého důvodu komentáři pod články neuvěřitelně posedlý a všichni mají dojem, že bez komentářů web prostě vůbec nemůže fungovat a kdo je nemá, je sebevrah a blázen. A takovou komentářovou žumpu, jaká u většiny českých webů je, aby jeden jinde pohledal (čemuž nepomáhá to, že se u nás obvykle komentáře ani moc nemoderují a když, tak jen ty opravdu drsné, protože jinak má každej Pepa z kravína plnou hubu „svobody slova“ a „demokracie“ a „cenzury“, což jsou výrazy, kterým sice vůbec nerozumí, ale někde je slyšel nebo četl a přijdou mu hrozně důležité. Spousta seriozních zahraničních webů komentáře vůbec neprovozuje a když, tak je často velmi přísně moderují, přesně z toho důvodu, aby tím nejhlavnějším, co návštěvník na stránkách uvidí, nebyla komentářová žumpa, před kterou každý uteče, ale aby tím nejdůležitějším byl především článek. I když je teda pravda, že v IT světě jsou i v zahraničí ty komentáře tak nějak skoro povinné.

Na druhou stranu, i u nás to občas evidentně jde bez komentářů. Stačí se podívat na takové Super.cz (ano, to myslím zcela vážně, ani trochu ironicky – je to sice ten nejhroznější bulvár, ale stránky mají minimálně na české poměry geniální). Ti už jedou bez komentářů jak dlouho…rok? Dva? Co myslíš, ubralo jim to nějak zásadně na návštěvnosti a čtenosti? Neřekl bych, jinak by ty komentáře dávno zavedli. A je úplně jedno, že je to bulvár, úplně stejně to platí pro jakýkoliv jiný web – nabídni čtenáři kvalitní obsah a bude se k tobě vracet tak jako tak. A navíc existuje o něco reálnější šance, že se k tobě bude vracet přesně ten čtenář, pro kterého jsi ten článek psal, nikoliv ten, který ti akorát do komentářů napíše „tyjo, to byl zas strašnej článek o jablečnejch ovcích, LOOOOL“ (což si ty na svých stránkách budeš od té doby navěky hrdě vystavovat, protože máš přece komentáře a bez komentářů to přece nejde) a pak půjde stejně jinam.

4 lidem se článek líbí.

Napsal(a) dne 10. 1. 2013 v 16:35
Kategorie: Absurdistán,Jiné hlubokomyslnosti a plky,MM,Osobní

7 Comments »

  • johny napsal:

    Mohu se zeptat, co je na webu Super.cz geniálního??? Podobnou stavbu webu nyní má i sport.cz a jsem z toho dost znechucen…

  • Case napsal:

    Design a koncepce.

  • ZlejT napsal:

    IMHO zrovna tomu poslednímu článku o Ingressu by komenty docela prospěly(resp., zajímaly by mě názory jiných lidí), protože jsi se sám označil za naprostého nováčka…

    Možná je obliba komentářů daná i tím, že při psaní má člověk do určité míry potřebu vědět, že nemluví jentak do zdi a to že je nemáš na droidnetu je částečně škoda i z toho pohledu, že (tady jen tipuju) když máš externí validaci, je méně pravděpodobné, že v případě krize se na to vykašleš…

  • Case napsal:

    Na G+ nebo Facebooku je možno diskutovat do zemdlení. Nakonec teda i na Twitteru, i když Twitter a diskuse k sobě opravdu nejdou.

  • Trofo napsal:

    Nevím jenom jestli externí validace zde popsanými případy jak vypadají komentáře je nutně něco o co by člověk měl stát ;) To by opravdu musely být tvrdě moderované, aby se tam objevovaly jen relevantní věci a na to je jednak potřeba čas a jednak by to skutečně vedlo spíš k tomu, že by úplně to nejhlasitější, co by za feedback běžných uživatelů webu vzneslo, by byly na dřeň dohnané výkřiky o cenzuře a tak podobně.

  • ZlejT napsal:

    Sociální sítě jsou sice skvělé k diskutování do zemdlení, ale nedovedu si představit, že kdyby tu nebyly komentáře otevřené, tak půjdu hledat, jestli jsi psal na G+ o tomhle článku, abych to okomentoval tam… Možná by pomohlo nějaké propojení, aby hned u článku byl odkaz na diskuzi na G+… Ale možná můj postoj pramení z toho, že komentáře obecně rád čtu a (narozdíl od napsání) je naprosto jistě nepůjdu číst jinam (ale zase to ušetří dost času :D)…

    Myslím, že i negativní externí validace funguje – nebo si ní aspoň do určité míry vysvětluji popularitu trollování…

  • Case napsal:

    Propojení na G+ je (na Droidnetu, tady ne) na stránkách v pravém panelu v sekci „Sledujte Droidnet“ – stačí tam kliknout na ikonku G+ a přihlásit se ke sledování stránky Droidnet. Všechno, co vyjde na stránkách, se tam vzápětí objevuje, plus tam občas jsou nějaké bleskové zajímavost navíc, které jsou příliš drobné, než aby stálo za to kvůli nim psát další článek.

    Jak to tak pozoruju, skutečně bych měl napsat nějaký návod, jak a kde Droidnet sledovat, jak mi už bylo shodou okolností dneska naznačováno.

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com